Powiatowy Lekarz Weterynarii w Poddębicach przypomina, że wszystkie podmioty zajmujące się utrzymywaniem zwierząt objętych ustawowym obowiązkiem identyfikacji, w tym posiadacze wielbłądowatych, są obowiązane przestrzegać wymogów, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej. Mając na uwadze, że przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/4291 oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/20352 stosuje się wprost we wszystkich krajach członkowskich – za właściwe oznakowanie zwierząt z rodziny wielbłądowatych uznaje się te zwierzęta, które zostały oznakowane zgodnie z art. 73 ust. 1 rozporządzenia 2019/2035, przy pomocy:
a) zwykłego kolczyka, wymienionego w załączniku III lit. a rozporządzenia 2019/2035, przymocowanego do każdej małżowiny usznej zwierzęcia w taki sposób, by kod identyfikacyjny zwierzęcia był widoczny, czytelny i trwały; albo
b) wszczepianego transpondera, wymienionego w załączniku III lit. e rozporządzenia 2019/2035, w taki sposób, by kod identyfikacyjny zwierzęcia był czytelny i trwały.
Natomiast zgodnie z art. 9 rozporządzenia wykonawczego komisji (UE) 2021/5203 zastosowane środki identyfikacji muszą być zatwierdzone przez właściwy organ. Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt4 Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) jest organem właściwym do zatwierdzania, na podstawie art. 9 rozporządzenia 2021/520, środków identyfikacji, kolczyków zawierających indywidualne numery identyfikacyjne loch oraz kart elektronicznych. Zgodnie z ww. ustawą za zatwierdzone uznaje się jedynie te środki identyfikacji, które są zgodne ze specyfikacją techniczną określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie wzorów środków identyfikacji dla bydła, owiec, kóz, świń, jeleniowatych, wielbłądowatych i koniowatych oraz szczegółowej specyfikacji technicznej tych środków5 lub w załączniku II do rozporządzenia 2021/520 (3) oraz które zostały dostarczone przez dostawcę wpisanego na listę dostawców prowadzoną przez Prezesa ARiMR. Podmiot obowiązany do oznakowania zwierzęcia środkiem identyfikacji nabywa środki identyfikacji bezpośrednio od dostawcy znajdującego się na liście dostawców (https://www.gov.pl/web/arimr/irz-lista-dostawcow). Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że w przypadku, gdy zwierzęta zostały oznakowane niezatwierdzonym środkiem identyfikacji, taki środek identyfikacji musi zostać zastąpiony do celów identyfikacji nowym zatwierdzonym środkiem identyfikacji, którego indywidualny numer identyfikacyjny zostanie wprowadzony do komputerowej bazy danych. W ocenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie oznacza to jednak konieczności fizycznego usunięcia zastosowanego środka identyfikacji, w szczególności transpondera elektronicznego, z ciała zwierzęcia lub dezaktywacji tego transpondera, a jedynie dodanie kolejnego transpondera, którego miejsce umieszczenia w ciele zwierzęcia powinno zostać wskazane w zgłoszeniu do komputerowej bazy danych ARiMR. Numer identyfikacyjny zwierzęcia zakodowany na transponderze elektronicznym zakupionym przez posiadacza zwierzęcia od dostawcy, znajdującego się na liście dostawców prowadzonej przez Prezesa ARiMR, jest numerem przydzielonym temu posiadaczowi zwierzęcia w ramach puli numerów identyfikacyjnych i jest numerem referencyjnym, którym należy się posługiwać w przypadku konieczności sprawdzenia identyfikacji zwierząt. W szczególnych przypadkach, określonych w art. 18 i 19 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/520 możliwe jest odpowiednio usunięcie, modyfikacja lub zastąpienie zastosowanego środka identyfikacji, niemniej przepisy te dotyczą środków identyfikacji zastosowanych po wejściu w życie tego rozporządzenia, a zatem środków identyfikacji zatwierdzonych przez właściwe władze państwa członkowskiego. Numer zakodowany na wcześniej zastosowanym środku identyfikacji, niezatwierdzonym przez Prezesa ARiMR, z punktu widzenia obowiązujących przepisów dotyczących identyfikacji i rejestracji zwierząt, nie będzie miał dalszego zastosowania, natomiast ani przepisy ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt ani też prawo Unii Europejskiej, dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt, w tym zwierząt wielbłądowatych, nie nakazują dezaktywacji lub usunięcia transponderów elektronicznych, którymi zostały oznakowane te zwierzęta przed wejściem w życie tych przepisów.
Należy podkreślić, że ustawa o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt jest pierwszym krajowym aktem prawnym wprowadzającym obowiązek identyfikacji wielbłądowatych, wobec powyższego nie mają zastosowania środki przejściowe, o których mowa w art. 87 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035. Jednocześnie informuje, że zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy, 6 lipca 2024 r. upływa termin, w którym posiadacz wielbłądowatego oznakowuje posiadane zwierzę i zgłasza je do komputerowej bazy danych. Po tym terminie utrzymywanie zwierząt wielbłądowatych nieoznakowanych lub oznakowanych w sposób niezgodny z przepisami będzie stanowiło naruszenie przepisów ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. W przypadku posiadaczy zwierząt niestosujących się do obowiązków wnikających z przepisów ustawy, może zostać zastosowana kara grzywny w postaci mandatu karnego nakładanego przez Inspekcję Weterynaryjną w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Należy przypomnieć, że jeśli podczas przeprowadzania kontroli zostanie ustalone, że w siedzibie stada znajduje się nieoznakowane zwierzę, którego pochodzenia nie można potwierdzić, powiatowy lekarz weterynarii po przeprowadzeniu wnikliwej oceny ryzyka dla zdrowia zwierząt i bezpieczeństwa żywności, może jako ostateczną sankcję nakazać w drodze decyzji zabicie tego zwierzęcia bez odszkodowania i unieszkodliwienie jego zwłok na koszt posiadacza.
Pismo w sprawie umieszczenia hodowli zwierząt towarzyszących na liście (eksport do UK)
do pobrania w formacie word
Szczegóły pliku
Nazwa: pismo w sprawie umieszczenia hodowli zwierząt towarzyszących na liście (eksport do UK).docx
Opis: Brak opisu
Utworzono: Brak daty utworzenia
Data dodania: 2022-08-09 13:56:29
Autor pliku: Brak autora
Wprowadził/a: Karaban-Gajewska Aneta
Rozmiar pliku: 0.10 MB
Rozszerzenie pliku: docx
,
Szczegóły pliku
Nazwa: pismo w sprawie umieszczenia hodowli zwierząt towarzyszących na liście (eksport do UK).doc
Opis: Brak opisu
Utworzono: Brak daty utworzenia
Data dodania: 2022-08-09 13:50:56
Autor pliku: Brak autora
Wprowadził/a: Karaban-Gajewska Aneta
Rozmiar pliku: 0.07 MB
Rozszerzenie pliku: doc
do pobrania w formacie pdf.
Szczegóły pliku
Nazwa: doc05936120220809114348.pdf
Opis: Brak opisu
Utworzono: Brak daty utworzenia
Data dodania: 2022-08-09 13:52:34
Autor pliku: Brak autora
Wprowadził/a: Karaban-Gajewska Aneta
Rozmiar pliku: 0.36 MB
Rozszerzenie pliku: pdf
Decyzja - wymogi formalne przy odbiorze decyzji
Minimalne wymagania stawiane gospodarstwom ubiegającym się o atest weterynaryjny na surowe mleko
Pasze - informacje dla Rolników
Postępowanie podczas produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny
Zgłaszanie każdego przypadku padnięcia bydła, owiec i kóz